ONLINE.UA: СПЕЦПРОЄКТ
спецпроєкт
Четвертий сектор: як українцям працювати з користю для суспільства
Суспільні процеси в Україні вже не характеризують лише звичними для нас трьома секторами: влада, бізнес та громадянське суспільство. Бо часто ініціативи тепер мають ознаки нового сектору — четвертого.
Айдер Халілов
Старший програмний менеджер програми «Долучайся!»
Про можливості та виклики четвертого сектору в Україні, чим він відрізняється від громадських організацій — читайте в нашому інтерв'ю зі старшим програмним менеджером програми «Долучайся!» Айдером Халіловим.







Що таке четвертий сектор?
Новий концепт формується
на базі інституцій, що вже
існують, та каже бізнесу:
«Ми не тільки заробляємо
гроші і це не основна наша
мета, ми заробляємо гроші
відповідально».
Взаємодію держави, бізнесу та громадянського суспільства зазвичай поділяють на 3 сектори. Перший — це влада, другий — бізнес (заробляють гроші) та громадянське суспільство, яке є третім сектором (надають соціальні послуги населенню та розвивають громади). Зараз усе частіше говорять про виникнення нового сектору суспільства — четвертого. Це поєднання між собою функцій частково державного сектору, бізнесу та соціального сектору.

Тобто йдеться про ось що: бізнес є соціально важливим, соціально відповідальним, він несе за собою не руйнування зв'язків між громадянами, не засмічення територій (якщо ми говоримо про екологічну тему), не побудову заводів тощо, а бізнес має чітку позицію, що він повинен співіснувати таким чином із людьми, природою, всесвітом, щоб це приносило користь всім, а не лише прибуток бізнесу, — розповідає Айдер Халілов.
Четвертий сектор будується на соціальній відповідальності та нетоксичності ведення бізнесу. Основна його умова — запитувати свого споживача про послугу чи товар, отримувати постійну відповідь клієнта щодо вдосконалення своєї продукції.
Про незалежність від держави та бізнесу
Структури, яка б називалася четвертим сектором, не існує. Реєстрація сектору, який і заробляє гроші, і займається соціальною роботою щодо своєї громади, ще не передбачена законодавством різних країн:

— Четвертий сектор — це більш філософський та стратегічний концепт. Але на чому він базується? Ми живемо в економічних та законодавчих реаліях трьох секторів. Тобто зараз є чіткий розподіл у всіх країнах світу: є фірми, які заробляють гроші, і вони реєструються відповідно; є державні органи, які відповідно реєструються; і є неприбуткові громадські організації, які реєструються також відповідно.
Айдер Халілов наголошує, що четвертий сектор будується на організаціях, які вже діють, тобто він не може існувати окремо:

— Це не щось, що стоїть окремо, що перетягує ковдру з інших секторів. Це формат, інтегрований в структури, які вже існують.
Характеристики четвертого сектору
Основна характеристика четвертого сектору — це не благодійництво, не меценатство, не спонсорство. Це спосіб заробити гроші екологічно (йдеться не про природу, а саме про те, як ми поводимося з тим, кому надаємо послуги або продаємо свій товар). Тоді покупець сприймає цей товар з боку соціальної відповідальності та нетоксичності бізнесу.
Айдер Халілов наводить приклад міжнародного досвіду: виявляється, що на Заході комунальні підприємства (ті, що прибирають сміття, будують дороги, обрізають дерева і так далі) є організаціями четвертого сектору:

— Бо вони справді заробляють гроші, але розвиваючи інфраструктуру та роблячи її більш зручною для населення. Тобто ці організації ставляться до своєї громади з відповідальністю. А в нас комунальні підприємства до того рівня ще не доросли. Бо більшість цих структур належать місцевій владі, а громада не зовсім долучена до тієї послуги, яка формується цими структурами. Ось тут ще одна характеристика четвертого сектору — той, хто отримує послугу чи продукт, має безпосередній вплив на цей товар чи послугу, бо їх постійно питають: «А чи вам сподобалося? А як краще це зробити? Тут покласти асфальт чи залишити велодоріжку?». Тобто громада формує політику надання послуг або товарів цієї фірми, державної структури або громадської організації. Це бізнес, але в тебе питають: «А чи правильно я зроблю, якщо таким способом зароблю гроші?».

Щоб розрізняти четвертий сектор від громадського, треба запам'ятати основну відмінність:

— Важлива відмінність 3-го сектору — він неприбутковий. Формально організація може брати кошти за проведення тренінгів, стратегічних планувань лише чітко в рамках того, що вона витратила на цей продукт, тренінг і так далі. Тобто із замовника громадська організація бере рівно стільки, не більше. Це важливий принцип: ваш рахунок не має прибутку, лише повернення витрат. А коли ми вже почали заробляти прибуток, одночасно робимо громаду кращою, то стаємо четвертим сектором.
Про основні виклики четвертого сектору в Україні
Організації можуть отримувати дохід за допомогою соціального підприємництва. Це і є одним із форматів четвертого сектору. А щодо бізнесу цей концепт дещо важчий, адже на першому місці має бути соціальна складова. Айдер Халілов каже, що бізнесу простіше заробити будь-яким чином гроші та просто зробити спонсорський внесок, або зробити власний фонд, як роблять різні олігархи, та мати цю соціальну відповідальність. Це не про процес ведення бізнесу, а про процес розподілення прибутку:
В Україні можу навести приклад, який може вважатися четвертим сектором. Це — фестиваль Atlas Weekend, який під час комерційних концертів вбудовує у свій фестиваль теми інклюзивності, переробки сміття та залучення громадських ініціатив до фестивалю. Громадяни, які приїздять та платять за квиток, щоб послухати музику, отримують ще й соціальне навантаження. Тобто фестиваль заробляє гроші та дозволяє своїм гостям розвивати громадянську позицію.
На Заході використовують популярний підхід, який називається «чесна торгівля» («fair trade»):

— До прикладу, цукор з Латинської Америки або какао-боби з Африки вирощують фермери, які отримують дуже малу заробітну плату за це. А великі компанії в Європі та США заробляють на цьому більше. Зараз є ініціатива четвертого сектору, коли ці невеликі компанії об'єдналися, зареєстрували такий бренд «Fairtrade International», щоб продавати свій товар та допомагати працівникам: у магазинах продають той же цукор чи какао дорожче на 1%, але цей відсоток йде на компенсування витрат оплати праці тих працівників, які працюють там — у Латинській Америці чи Африці. Це знижує соціальну напругу в цих країнах. Ось в цьому концепті ніби й гроші заробляють, але одночасно йде повернення коштів у громаду.
Також головним викликом четвертого сектору зараз Айдер Халілов називає неготовність українців до такого підходу:

— Цей підхід вимагає іншого бачення ведення справ. Тобто така ментальна готовність необхідна. Другий виклик — формальна підготовка нашої держави, адже у нас немає такого глобального підходу, який би допомагав у цьому питанні. А третє — це інфраструктурне питання. Тобто наскільки наш бізнес чи громадський сектор сьогодні готовий інфраструктурно до цього: чи готові спеціалісти, напрацювання та ідеї. От цього просто не вистачає: людей, бачення та ідей. Якщо це буде розвиватися, то в України є дуже перспективне майбутнє.
Можливості для четвертого сектору
в нашій державі
Дані програми сприяння громадській активності «Долучайся!» показують, що українці загалом пасивні. Активну позицію мають приблизно 10-12% людей. Причинами є те, що соціальна активність потребує великої мотивації та часу від людини:

— Що може зробити в цій ситуації бізнес чи громадський сектор? Вони можуть запропонувати такий продукт, який людина б купувала та мала розуміння, що вона залучена до створення цього продукту. І не треба вигадувати тут якісь високі технології, це має бути продукт локального походження. Його можна зробити в самій громаді та поширювати серед людей, які проживають на цій території. І коли людина бачить, що цей продукт створений для неї, заради неї та з нею разом, тоді вона купує його більше, промотує його краще та залучається ще ефективніше. В Україні ці продукти можуть бути пов'язані з природокористуванням, екологією, інфраструктурою. Тобто те, до чого люди схильні долучатися та мають бачення майбутнього в цьому напрямку. Треба починати з маленького, що відповідає нашим потребам.
Результати діяльності четвертого сектору
Айдер Халілов називає основну мету діяльності четвертого сектору: щоб всі отримали все та насолоджувалися життям у своїй громаді. Адже четвертий сектор потребує змінити ракурс із задоволення своїх потреб на задоволення загальних:
Всі заможні, є ресурси, живемо без токсичності, ставимося до всього так, щоб вистачало нашим дітям та онукам. Ось так має все будуватися. Якщо ти в селі відкрив магазин, ти маєш одночасно розвивати громаду поряд і залучати їх до того, щоб твій магазин став кращим, твої продукти стали кращі і громада отримувала зиск від того, що він там існує. Цей підхід може бути реалізований у нас, але спочатку треба працювати з громадянами та бізнесом, щоб ми всі розуміли, що таке громада та як її розвивати.
Зараз коронавірус дуже на це впливає, бо бізнеси закриваються, зазнають втрат, в таких умовах важко говорити про соціальну відповідальність. Але ми маємо її розвивати на майбутнє, долучати якнайбільше людей, щоб отримувати фідбек про свій товар чи послугу. Треба працювати з нашою ментальністю.

Матеріал створено за підтримки
Програми сприяння громадській активності «Долучайся!».
Програма «Долучайся!» має на меті підвищення рівня участі громадян у громадській діяльності на національному, регіональному та місцевому рівнях.
Щодо співпраці зв'яжіться з нами:

E-mail: [email protected]
Телефон: +38 (044) 531-53-31
© All Right Reserved. ONLINE.UA
При цитуванні будь-яких матеріалів, що публікуються на порталі ONLINE.UA, обов'язкове посилання, вміщене не нижче першого абзацу тексту. При копіюванні новинних матеріалів для інтернет-видань обов'язковим є пряме відкрите для пошукових систем гіперпосилання, що розміщується незалежно від обсягу використовуваних матеріалів (повного або часткового). Використання матеріалів ONLINE.UA в друкованих ЗМІ, ТБ, мобільних додатках можливе тільки з письмової згоди редакції ONLINE.UA.
Made on
Tilda